Με το βάρος του οδυνηρού συλλογικού τραύματος των Τεμπών και τον λαϊκό συναισθηματικό καταιγισμό πένθους θλίψης, δυσφορίας, ευαλωτότητας, ντροπής, φόβου, ψυχικής εξουθένωσης, θυμού, φόβου, ευπάθειας, ταπείνωσης, το θέμα για την ασφάλεια και την αναβάθμιση των ελληνικών σιδηροδρόμων απασχολεί έντονα. Ο χρόνος, όμως, δε γυρίζει πίσω.
Θέσεις και αντιπαραθέσεις, πολιτικές και μικροπολιτικές, mea culpa και mea maxima culpa, φωνή λαού – οργή Θεού και χρόνιες, πια, εθνικές ψυχοκοινωνικές διαστάσεις στα δύο χρόνια από το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου του 2023, που για κάποιους δεν ξημέρωσε ποτέ. Ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, με 47 χρόνια δράση, έχει πει και ξανά πει, πριν, πολύ πριν και μετά την οδύνη των Τεμπών, τι πρέπει να γίνει για την αναβάθμιση του σιδηρόδρομου, δίνοντας έμφαση στην ενίσχυση της ασφάλειας και τη βελτίωση των υποδομών. Μετά την παραδοχή της πολιτείας πως ο ΟΣΕ υπολείπεται ακόμα των βασικών, σε σχέση με τους αντίστοιχους Ευρωπαϊκούς οργανισμούς και πως -ναι- κουβαλάει περισσότερες αμαρτίες από τις υπόλοιπες κρατικές εταιρείες που είτε ιδιωτικοποιήθηκαν, είτε αναβαθμίστηκαν τα τελευταία χρόνια, οι επιστήμονες του ΣΕΣ, για άλλη μια φορά, ανθρώπινα και με υπομονή, καταθέτουν οκτώ προτάσεις για την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηρόδρομου:
Η ενίσχυση της ασφάλειας και ο έλεγχος της κυκλοφορίας
Πρωταρχική και θεμελιώδης ειδικά για την εξελιγμένη τεχνολογικά εποχή που ζούμε, είναι η ενίσχυση των ελέγχων για την τήρηση των βαρδιών και τη σωστή εκτέλεση των καθηκόντων απ’ όλο το προσωπικό που εκτελεί κρίσιμα καθήκοντα ζωτικής σημασίας. Χρειάζονται συνεχείς και αυστηροί έλεγχοι που να εξασφαλίζουν ότι όλοι οι εργαζόμενοι τηρούν τα προβλεπόμενα πρότυπα και τις πρακτικές. Τα λάθη και οι αβλεψίες κοστίζουν ζωές. Ενίσχυση της πειθαρχίας και της αυστηρής συμμόρφωσης με τον Γενικό Κανονισμό Κίνησης για τη μείωση των κινδύνων των ατυχημάτων, πρώτα απ όλα και μετά για την βελτίωση της συνολικής ποιότητας των σιδηροδρομικών υπηρεσιών.
Η βελτίωση της σιδηροδρομικής υποδομής
Η επιτάχυνση του ελέγχου τεχνικών έργων, και ιδιαίτερα των σιδηροδρομικών γεφυρών, είναι κρίσιμα θέματα για τη διασφάλιση της ασφάλειας και της λειτουργικότητας. Ακόμη, η ολοκλήρωση της καταγραφής της κατάστασης των ισόπεδων διαβάσεων και η σύνταξη σχεδίου για τις απαιτούμενες παρεμβάσεις είναι απαραίτητη για την εξασφάλιση της ασφαλούς διέλευσης των συρμών. Η συνεχής και τακτική προληπτική συντήρηση των Αυτόματων Συστημάτων Ισόπεδων Διαβάσεων και ο έλεγχος της καλής τους λειτουργίας, είναι επίσης ζωτικής σημασίας για την αποφυγή ατυχημάτων. Η τακτική συντήρηση, η εκχόρτωση, η εκθάμνωση, η κοπή επικίνδυνων δέντρων και ο καθαρισμός των πρανών είναι απαραίτητες ενέργειες για τη διατήρηση της καλής λειτουργίας και την πρόληψη των κινδύνων από ακραία καιρικά φαινόμενα ή φυσικές καταστροφές.
Η αναμόρφωση θεσμικού και τεχνικού πλαισίου
Προτείνεται η δημιουργία Εθνικού Συμβουλίου για τη Σιδηροδρομική Ασφάλεια, με τη συμμετοχή του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων ή ΡΑΣ, του Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων ή ΕΟΔΑΣΑΑΜ του ΟΣΕ που μετονομάζεται σε Σιδηρόδρομοι Ελλάδας και βέβαια των επιστημονικών φορέων. Εισηγείται, ακόμη, η αναθεώρηση του εκπαιδευτικού προγράμματος του προσωπικού που έχει κρίσιμα καθήκοντα.
Η αναδιαμόρφωση του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ και της ΓΑΙΑΟΣΕ
Απαιτείται η αποτελεσματική διαχείριση των Τεχνικών Υποδομών, με ανανέωση και επέκτασή τους ανάλογα με τις ανάγκες της περιοχής, η υλοποίηση έργων βελτίωσης και η αναβάθμιση του εν ενεργεία δικτύου και η επέκτασή του, που παραμένει ζωτικής σημασίας για τη συνεχιζόμενη ανάπτυξή του. Η συνεχιζόμενη εκπαίδευση του προσωπικού που εκτελεί κρίσιμα καθήκοντα για την ασφάλεια είναι αναγκαία, όπως και η επαναξιολόγηση των τελών χρήσης υποδομής για να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα και η ανταγωνιστικότητα των σιδηροδρομικών μεταφορών. Απαιτείται ακόμη, η εξειδίκευση για τη σιδηροδρομική υποδομή της Εθνικής Στρατηγικής για την προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή, που είναι πιο κρίσιμη από ποτέ για την επίτευξη ενός πιο ανθεκτικού και βιώσιμου συστήματος μεταφορών.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο
Πηγή άρθρου: www.thetotalbusiness.com